Wednesday 16 February 2011

Förändring

Å det ligger i luften nu gör det inte? Förändringen.
För mej personligen handlar det om att efter tre års plugg så kommer jag att vara färdig om fyra månader och då är jag FRI! Så väljer jag att se på det i alla fall.. jag vet att många kanske skulle argumentera om att man inte är fri då för då är man fast i arbetsmarknaden och byrokratier och bla bla bla. Men man kan ju välja att vara fri och välja att göra nåt man blir lycklig av och med en utbildning så har jag mer chans att välja nåt som jag blir lycklig av och som ger mej mening.
På tal om mening. Mening med livet osv... sluta läs nu om du skiter på dej av tanken om att vi en dag kommer dö.
På föreläsningen i måndags snackade vi om 'the terror management theory' som handlar om att människan beteende i livet är motiverat av vetskapen om att vi en dag kommer att dö.
Jag är skiträdd för att dö och jag kommer än idag ihåg ångesten som den vetskapen framkallade när jag var liten och insåg att jag också en dag kommer att dö. Men efter att ha läst lite om den här teorin så känner jag en viss lättnad. Jag fick en insikt som jag inte har fått på länge. Pressen om att prestera som jag kännt så väldigt llänge nu försvann litegrann...


Sheldon Solomon pratar på om Becker's Terror Management Theory

Frida jag kan tänka mej att det här är nåt som du kanske skulle tycka vara intressant.

Kolla också in denna trailer om dokumentären som förklarar lite mer om teorin.

2 comments:

  1. Tack gulle, ska checka.
    Du ang transkiberingen, jag gjorde mycket sånt förr och mitt smartaste var att skriva som ett as, ett stycke så mycket som du hinner även om det ser ut sådhär jaghh tyckerhjd dfj, bla bla, för då är det lättare att gå tillbaka och ändra och joxa efteråt.
    PUSS fina

    ReplyDelete
  2. AH! TACK!Ska testa den metoden. Det är ju bara så himla iriiterande när människor mummlar, pratar i skägget...

    ReplyDelete